دانستنی ها

آشنایی با روش های موثر صرفه جویی انرژی

موارد زیر تکنیک­‌ها و یا انواعی از روشن سازی با انرژی موثرند که عمدتا به عنوان فرصت­‌هایی برای صرفه جویی انرژی به کار گرفته خواهند شد.

لامپ گذاری مجدد (re-lamping) با لامپ­ های انرژی های نو

لامپ ­های با انرژی موثر می­ تواند مقدار مشابه روشنایی با صرفه جویی انرژی بیشتر به صورت کم­ هزینه تر و بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با لامپ­ های سنتی، به ارمغان آورد.

لامپ­‌های سیمابی سنتی مقدار زیادی انرژی برای تولید نور صرف می­کنند که ۹۰ درصد آن هم به صورت گرما از بین می­رود و نیز عموما انرژی بیشتری حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر از مقدار مناسب برای تولید نور مصرف می­کنند.

لامپ­‌های با انرژی موثر به وسیله­ ارائه­ مزیت­ های بیشتر نسبت به لامپ­‌های سیمابی ،بر این مسائل غلبه می‌­کند. دو تا از گزینه­ های بسیار محبوب از لامپ­ های انرژی موثر شامل CFLs ( لامپ فلورسنت فشرده ) و لامپ LED

(دیود منتشر کننده­ نور) می­شود.

صرفه جویی انرژی با لامپ­های فلورسنت فشرده

لامپ­ های CFL ورژن مینیاتور یا پیچ پیچی از کانال­های فلوئورسنت با شکل بلند می باشند. این لامپ­ ها کارآمدی روشن سازی فلوئورسنت را با محبوبیت و در دسترس بودن لوازم سیمابی در هم می­ آمیزد.

آن­ها به دور لوازمی پیچانده می­شود که همه­ لامپ­ های سیمابی استاندارد را این امکان را می­دهد، ولی به دور لوازم فلوئورسنت استاندارد  با کانال­های بلند پیچیده نمی­شود.

بر اساس برند وکاربرد استفاده، در شکل­ها و طرح­ها و رنگ­های مختلف وجود خواهند داشت.

CFLصرفه جویی انرژی به میزان ۷۵ درصد مصرف می­کند و ۷۵ درصد هم گرمای کمتری برای تولید مقدار مشابه روشنایی در مقایسه با لامپ­ های سیمابی تولید می­کند. عمر آن­ها ۱۰ تا ۱۵ برابر لامپ سیمابی می باشد.

این لامپ­ ها از یک کانال شیشه­ا­ی فسفری از گازهای خنثی (َargon) و بخار جیوه ساخته شده ­اند.

آن­ها از یک بالاست الکترونیک برای ایجاد ولتاژ بالا در طی شروع، استفاده می نماید

و این می­تواند یک قسمت مجزا باشد و به طور دائمی در لامپ ساخته شود. بعضی از مدل­ های خاص و قدیمی­تر از CFL به همراه بالاست ساخته شده در درون (inbuilt ballast) می­ آمد.

 

 لامپ LED حالت جامد ابزارهای نیمه رسانا می باشند و حتی از CFL هم انرژی تاثر گذارتری دارد. آنها حرارت کمتر و روشنایی با کیفیت بالاتری نسبت به هر نوع دیگری از لامپ ، تولید می نماید.

در ابتدا استفاده از لامپ ال ای دی  ،به صورت محدود و به عنوان لامپ اندیکاتور در مدارهای الکترونیکی استفاده می­شد.

بعدا تعدادی از LED ها برای توسعه­ لامپ­‌های کوچک باطری­ های دستگاه­ هایی مثل لامپ­ های شارجی ، flashlights و غیره، جمع­ شدند.

امروزه، لامپ­ های LED به شکل لامپ­ های جدید که برای جایگزینی لامپ­ های سنتی به اندازه کافی روشن هستند، در دسترس هستند.

برای خرید انواع لامپ های LED روی لینک کلیک نمایید

ویژگی های لامپ ال ای دی

لامپ LED انرژی کمتری (۷۵%) از لامپ­‌های سیمابی سنتی و ۵۰ درصد انرژی کمتر از CFL مصرف می­کنند. ۸ تا ۲۵ برابر عمر بیشتر نسبت به سیمابی و ۴ برابر عمر بیشتر نسبت به CFL دارند. در نتیجه صرفه جویی انرژی خوبی را برای شما به ارمغان می آوردند.

برخلاف سیمابی و CFL ، LED هیچ حرارتی تولید نمی­کند و بنابراین برای لمس آن مشکلی وجود نخواهد داشت. امااین لامپ­ها گران­تر هستند ولی به علت کارکرد طولانی قابل پیشنهاد هستند.

LED از مواد نیمه رسانا برای تشکیل اتصالات PN بوجود آمده اند.

هر زمان که جریان در این اتصالات جاری می­شود، انرژی­ ای به شکل نور، آزاد می نماید. طول موج و در نتیجه رنگ نور، به ترکیب مواد بستگی خواهند داشت.

LED می­تواند نورهای زرد، قرمز، آبی، سبز و سفید تولید کند. برای هدف روشن­ سازی، چندین نور سفید LED، به عنوان خوشه­ هایی به صورت توده در آمده ­اند تا روشنایی مورد نیاز برای یک کاربرد را تولید کنند.

لامپ­‌های LED در اشکال، اندازه­ ها و شیوه­ های مختلف بر اساس نوع کاربردی که برای آن باید به کار خواهند رفت،در دسترس می باشند.

بعضی از این انواع عبارتند از لامپ­ های افشانده  LED کروی تیره شونده، نور باریکه­ای pin-base، منعکس کننده­ flood و screw-in base، نوک شعله‌­ های با پایه­ شمعدانی و لامپ کانال LED .

اصلاح کنترل روشن سازی

روشن سازی می­تواند با استفاده از سنسورهای مختلف کنترل شوند تا به لامپ اجازه­ کار کردن و فقط هنگامیکه به آن نیاز است را می دهد.

این سنسورها حضور انسان، حرکت و اشغال شدگی را به راحتی تشخیص می­دهند و بر اساس خروجی سنسور، لامپ را به حالت on و off تغییر می­دهد.

انواع این کنترل شامل سنسورهای مادون قرمز ، تایمرهای اتوماتیک، سنسور حرکت (سنسور PIR و اولتراسونیک) و تیره کننده­ ها خواهند شد.

سنسورهای فوتو شرایط روشنایی روز را رصد می­کنند و بر طبق آن سیگنال­ها را به کنترل کننده­ اصلی می­فرستد تا در هنگام روشنی لامپ را خاموش و در زمان تیرگی آن را روشن می نماید.

این نوغ از کنترل روشن سازی به طور رایجی در روشن سازی خیابان و بیرون خانه استفاده خواهند شد.

برای حمایت از ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید