مقاله

طراحی و مشاوره روشنایی و نورپردازی استخر

استخر چه رو باز باشد و چه سرپوشیده یکی از فضاهایی هست که بخش خیلی زیادی از ساختمان یا حیاط شما را اشغال می کند. این فضا در نور روز جلوه ای زیبا دارد اما به محض تاریک شدن هوا دیگر نمیتوان نور مناسبی را برای روشن کردن آب استخر تامین کرد. اینجاست که ایده استفاده از چراغ های استخری برای نورپردازی آب استخر به میان می آید.

اما استفاده از چراغ های معمولی داخل آب به دلیل اینکه از برق خطرناک 220 ولتی استفاده می کنند امکان برق گرفتگی را برای شناگران به دنبال دارد. لذا تولید کنندگان این چراغ ها اقدام به تولید چراغ هایی با ولتاژکاری 12ولت کرده اند که در صورت اتصالی احتمالی در آب هیچ خطر جانی به همراه ندارند.

برای دیدن انواع چراغ های استخری 12 ولت می توانید به لینک روبه رو کلیک نمایید.” دسته بندی چراغ های استخری ” 

در زمان خرید چراغ های استخری نکاتی را باید بدانید که به خرید شما کمک می کند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اطلاعات فنی در مورد چراغ روشنایی استخر

نکته مهم در مورد چراغ های استخر این است که چراغهای استخری دارای حساسیت بالایی می باشند و برای خرید نباید به مارک خاص یا کشور سازنده خاصی اکتفا شود چه بسا برخی افراد با تاکید بر این موضع که مارک خارجی خوبتر است، به قیمت‌های گزافی محصولی را خریداری می کنند و پس از نصب آن در استخر با خرابی آن در مدت نه چندان طولانی مواجه می شوند و هیچ کس جهت حل مشکل آنها جوابگو نیست نه دستشان به تولیدکننده میرسد جهت گارانتی و نه فروشندها قبول مسولیت می کنند مغازه هایی که لوازم  الکتریکی می فروشند معمولا اطلاعات تخصصی چراغ های استخر را ندارند و شما باید از متخصص فروش چراغ های ضد آب چراغ های استخری را خریداری کنید گارانتی محصول نیز می تواند در اطمینان  به کیفیت نوع چراغ استخری به شما کمک کند.

استاندارد درجه حفاظت الکتریکی در چراغ استخری

درجه حفاظت الکتریکی که به استاندارد IP  معروف است و بعد از آن دو عدد می آید که اولی مقاوت در برابر عوامل محیطی ضربه و نفوذ گرد و غبار است که از 0 تا6 درجه دارد و دومین عدد مربوط به مقاومت در برابر نفوذ آب و فشار آب در عمق زیاد است که عددی بین 0 تا 8 دارد.

ip چراغ استخری باید ip68 باشه اما مارک و ip ذکر شده روی جلد چراغ استخر ملاک نیست و در عمل بعد از نصب با مرور زمان و کارکرد طولانی مشخص میشود. کلیه چراغ های استخری موجود در سایت تابش24 دارای استاندارد  ip چراغ استخر ip 68 می باشند. این چراغ های استخری در یک لایه فشرده شده یکپارچه رزین قرار می گیرند که امکان نفوذ اب به داخل مدارات آن به هیچ عنوان وجود ندارد. همچین سیار مدل های فلزی هم دارای واشر بندی ها و پیچ های محکمی هستند که تمامی راههای نفوذ آب به داخل قسمت برقی را می بندد.

همچنین چراغ آبنما و چراغ استخر به علت استفاده در عمق زیاد آب خطر اتصالی و برق گرفتگی باید از نوع ولتاژ پائین باشد که معمولا 12v  یا 24v  می باشد  به همین علت قبل از مسیر سیم کشی ، تغذیه یا ترانس قرار میگیرد و ولتاژ را کم میکند.

نوع سیم استفاده شده و آب بندی آن در چراغ استخر

سیم استفاده شده برای چراغ روشنایی استخر و چراغ آبنما باید متناسب با فاصله ی چراغ از منبع تغذیه باشد یعنی هر چه فاصله ترانس از چراغ استخری بیشتر باشد باید سیم ضخیمتر استفاده شود. کابل های مفتولی از کابل های افشان در آب با کیفیت ترند و دوام بیشتری از خود نشان می دهند.

برای استفاده از چراغ های استخری تک رنگ استفاده از 2 رشته سیم که یکی فاز و یکی نول باشد کفایت می کند ولی برای استفاده از چراغ های استخری مولتی کالر و RGB نیاز به 4 سیم جدا می باشد. دلیل این مطلب هم به دلیل امکان روشن کردن رنگ های مختلف این چراغ ها می باشد. 3 رنگ کابل برای روشن کردن رنگ های مختلف چراغ است و یک سیم چهارم هم برای نول است.

چراغ های مولتی کالر با ریموت کنترلی جدا کار می کنند که می توانید با آن رنگ های مختلف چراغ را روشن و خاموش نمایید.

قطر سیم کابل برای چراغ استخر و آبنما به تعداد چراغهایی که به یک کابل متصل می شود و توان هر یک از  چراغهای استخر بستگی دارد. همچنین با توجه به تعداد چراغ و توان چراغ های به کار رفته و فاصله چراغ ها از پاور سوئیچینگ اصلی باید توان پاور سوئیچینگ را انتخاب نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پاور سوئیچینگ های مختلف به لینک ” انواع پاور سوئیچینگ ” مراجعه نمایید.

نوع جنس چراغهای استخری

چراغهای استخر و آبنما باید از جنسی باشد که مواد شوینده تاثیر شیمیایی روی آن نگذارند, مثلا اگر چراغ استخر از جنس استیل باشد در صورت تماس با جوهر نمک  سیاه می شود. بنابراین بدنه چراغ ها استخری هم باید از فلز مقاومی برخوردار باشند که دچار ضربه و شکستگی نشود و همچنین نوع رنگ کاری آن باید به شکلی باشد که در برابر کلر ها و مواد شوینده ای که معمولا در استخر ها استفاده می شوند مقاوم باشد و دچار تغییر رنگ نشود.  

اشکالات چراغهای روشنایی استخری قدیمی

1- هر بار که چراغ استخر روشن می شود چراغ بعد از مدتی گرم شده و هوای داخل آن انبساط پیدا می کند و وقتی خاموش می شود هوای داخل آن منقبض می شود و این عمل بعد از مرور زمان باعث نفوذ آب داخل چراغ می شود. هر چقدر هم کیفیت چراغ خوب باشد این اشکال ذاتی آن برقرار است و استفاده کنندگان این چراغهای استخر حتما با آن مواجه می شوند. در صورتی که در چراغهای استخری فضای خالی در داخل چراغ وجود ندارد که آب در آن نفوذ کند.

2- چراغهای استخری قدیمی حفره نسبتا بزرگی برای جاسازی چراغ در استخر لازم دارد که ایجاد چنین حفره ای در استخرهای ساخته شده بسیار مشکل ساز است ولی چراغ های استخری فروشگاه تابش24 بسیار ظریف تر می باشد و نیازی به چنین حفره های بزرگی در دیواره استخر ندارد. همچنین انواع چراغ های استخری روکار هم موجود می باشد که می توانید بدون مشکل از آنها برای استخر های ساخته شده استفاده نمایید. 

استفاده از چراغ های استخری کوچک در جلوگیری از نشت استخر بسیار تاثیر گذار است چون نصب و کابل کشی پس از آب بندی کامل استخر و بدون تخریب و آسیب به لایه اصلی آب بندی شده انجام می شود, اما در چراغ های قدیمی لازم است از زیر بتن یا ایزوگام تا روی کاشی کاری یک حفره جهت نصب چراغ وجود داشته باشد که باعث می شود از بین چراغ و بتن یا  کابل آب به زیر لایه آببندی نفوذ کند.

3- کلیه چراغهای استخر و آبنما چه مدل های قدیمی چه جدید، جهت خنک ماندن باید در آب غوطه ور باشند و بدون آب نباید مدت زیادی روشن بمانند.

برخی دیگر از مشخصات چراغ های استخری ضد اب

  • عدم نیاز به حفره ی بزرگ در دیواره ی استخر و بالا بردن درجه آب بندی استخر
  • تناسب شکل هندسی با کاشی های استخر و در نتیجه نصب کاشی های کامل در اطراف چراغ
  • قابلیت نصب توکار و روکار به علت ضخامت کم چراغ
  • بیشترین دوام  در مقابل نفوذ آب IP68
  • قیمت بسیار مناسب روشنایی استخر
  • امکان تولید مدلهای سفارشی به درخواست مشتری
  • چراغ های استخری تک رنگ LED و POWER LED دوسیم می باشد
  • چراغهای استخری دارای رقص نور چهار سیم می باشد.
  • پرژکتورهای زیر آبی مخصوص استخر
  • چراغ استخر دریاچه آبی
  • swimming pool light چراغ استخر
  •  

روش نصب چراغ روشنایی استخر

* نحوه نصب روشنایی استخر: قبل از نصب حفره ای به اندازه مخفی کردن سیم های اضافی در پشت چراغ تعبیه کنید و با  رعایت مثبت و منفی چراغ ، سیم ها را به هم ببندید و بدون اینکه رخنه ای وجود داشته باشد دور کابل و سیم لایه ای از چست آکواریوم قرار دهید و بعد از سفت شدن چسب چند لایه نوار چسب لنت محکم به دور چسب لاستیکی بپیچید تا چسب فشرده شود، بعد چراغ را به صورت روکار یا توکار روی حفره نصب کنید (به وسیله چسب آکواریوم، پیچ و رولپلاک و … ). چراغ های تو کار دارای یک پایه کاسه چراغ هم هستند که می توانید آن را به صورت جدا تهیه کنید و در قالب سیمانی از قبل جایگذاری کنید.

چراغهای با سطح مقطع دایره با سایزی تولید شده اند که در لوله انتظار پولیکا قابل نصب باشند بنابراین شما می توانید در محل نصب چراغ ها بنا به سایز چراغ لوله پولیکای استاندارد نصب کنید تا بعد از اتمام کار چراغ  داخل آن نصب شود.

برای دیدن نمونه های چراغ استخری روی لینک کلیک نمایید

مقاله روش ساخت استخر با آخر را بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید