دانستنی ها

راهنمای نصب انواع چراغ استخری

انواع چراغ استخری توکار و روکار

امروزه طراحی و ساخت استخرهای بزرگ در حیاط یا زیر زمین ویلاها و خانه ها رشد زیادی داشته است. با توجه به فضای زیادی که استخر ها ازمحیط زندگی شما میگیرند نیاز با روشن کردن آب و محیط داخلی استخر بیشتر احساس می شود. از متداول ترین راههای تامین نور استخر استفاده از انواع چراغ های استخری توکار و روکار می باشد.

چراغ روکار استخری تک رونگ و مولتی کالر 18 وات و 54 وات

این چراغ های استخری به گونه ای طراحی شده اند که بدون کمترین مشکلی به سادگی در عمق آب نصب شوند و نور مورد نیاز برای روشنایی محیط شما را به ارمغان آورند. چراغ استخری یک وسیله کاربردی و تزئینی است که در بدنه استخر، دیوارها و یا کف استخر نصب می‌شود. این چراغ یک ویژگی عالی برای هر استخری است و به شما این امکان را می‌دهد تا تمام شب در استخر آبتنی کنید.

این چراغ ها به‌ طور کلی به دو دسته روکار و توکار تقسیم می شوند. چراغ‌های روکار نیاز به نصب و کنده‌کاری ندارند و اغلب برای استخرهایی که ساخت آنها تکمیل شده و سپس نیاز به نورپردازی در آنها احساس شده است به کار گرفته می‌شوند. و مدل‌های توکار سیمی هستند و باید قبل از احداث استخر در محل جانمایی شوند و اتصالاتشان از نظر سلامت بررسی شود.

برای استفاده از چراغ های استخری باید نکات مهمی را رعایت کنیم تا استفاده بیشتری از این چراغ ها ببریم. چراغ های استخری و آب نما دارای بدنه سخت و مقاومی هستند. از این رو در برابر ضربه و فشار مقاومت کرده و دوام بالایی دارند و این چراغ ها از مواد ضد آب ساخته شده اند که آب به داخل آن ها نفوذ نکند و خطری را ایجاد نکند. همچنین برای بالا بردن امنیت شناگران از خطرات برق گرفتگی تمامی چراغ های داخل آبی با ولتاژ 12 ولتی و 5 ولتی تولید می شوند.

در این مقاله قصد داریم تا به شما نکانی که باید در زمان نصب انواع چراغ استخری رعایت نمایید را بیان کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای نصب چراغ استخری توکار

چراغ های توکار چراغ هایی هستند که با کمک یک قاب پایه درون بتن قرار می گیریند و بدون کمترین بیرون زدگی می توان آنها را در استخر نصب کرد. برای نصب این چراغ ها در استخر ها باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

راهنمای نصب چراغ استخری توکار
چراغ توکار استخری
  1. جاگذاری کاسه چراغ: در پروژ های ساخت استخر در صورت اجرای کاسه چراغ ممکن است در زمان بتن ریزی کاسه مقداری جابجا شود و در زمان نهایی امکان نصب با مشکل مواجه شود. لذا بهتر است برای حل این مشکل از یک تکه فوم یا یونولیت جای کاسه چراغ استفاده شود تا پس از بتن ریزی فوم را خارج کرده و کاسه چراغ را جایگزین کنیم.
  2. بهترین ارتفاع نصب چراغ از سطح آب 30 تا 40 سانتی متر است. چرا که استفاده از این چراغ ها در عمق زیاد به دلیل فشار زیاد آب امکان ایجاد اختلال در طول عمر مفید چراغ را دارد. و همچنین میزان نور خروجی از چراغ در محیط استخر محدود می شود.
  3. جاگذاری کابل چراغ: در صورت عدم انجام کابل گذاری بعد از سیمان ریزی میتوانید قبل از آبندی استخر با ایجاد یک شکاف عمودی به عمق 1سانتی و از بالای چراغ اقدام به خارج کردن کابل و انتقال به تابلو برق نمایید. دقت کنید چراغهای تک رنگ نیاز به کابل 2رشته و چراغهای RGB مولتی کالر و فول کالر نیاز به کابل 4 رشته دارد. (حتما از کابل استفاده نمایید چون سیم های برق آپارات و ضد آب نمی باشند)
    • نکته مهم: برای هر چراغ باید یک کابل مجزا از محل چراغ تا تابلو برق کشیده شود.
  4. نصب چراغ: تمامی مراحل آبندی و کاشی کاری استخر یا آبنما را انجام داده و قبل از آبگیری اقدام به نصب چراغ ها کنید.
    • نکته مهم: به هیچ وجه لبه دور چراغ ها و قاب بتونی را با چسب آببندی نکنید. توجه داشته باشید رفتن آب به پشت
  5. چراغ با توجه به خنک سازی مدارات داخلی چراغ و لامپ هل باعث عملکرد بهتر چراغ و طول عمر بیشتر آن میگردد.
  6. این چراغ ها به شکلی درون فوم یکپارچه قرار گرفته است که کمترین راه نفوذ آبی به داخل چراغ وجود ندارد. و تنها راهی که امکان انتقال آب به چراغ وجود دارد از طریق نقطه اتصال سیم چراغ با سیم برق است که این نقطه باید با نوار آپارات به خوبی آب بندی گردد. در صورت اجرای آب بندی دقیق نقطه اتصال سیم می توان گفت که تقریبا امکان سوختگی چراغ بر اثر نفوذ آب تقریبا غیر ممکن است.

راهنمای نصب چراغ استخری روکار

راهنمای نصب چراغ های روکار در استخر و آبنما:

  1. جانمایی چراغ: در برخی از استخرها امکان نصب چراغ به صورت توکار فراهم نیست و باید از چرا غهای روکار استفاده نمود، بهترین ارتفاع نصب چراغ از سطح آب 30 تا 40 سانتی متر است.
  2. جاگذاری کابل چراغ: در صورت عدم کابل گذاری میتوانید قبل از آبندی استخر با ایجاد یک شکاف عمودی به عمق 1سانتی و ار بالای چراغ اقدام به خارج کردن کابل و انتقال به تابلو برق نمایید. دقت کنید چراغهای تک رنگ نیاز به کابل 2رشته و چراغهای RGB مولتی کالر و فول کالر نیاز به کابل 4 رشته دارد. (حتما از کابل استفاده نمایید چون سیم های برق آپارات نمی باشند)
    • نکته مهم: برای هر چراغ یک کابل مجزا از محل چراغ تا تابلو برق کشیده شود.
  3. نصب چراغ: تمامی مراحل آبندی و کاشی کاری استخر یا آبنما را انجام داده و قبل از آبگیری اقدام به نصب چراغ ها کنید.
    • نکته مهم: به هیچ وجه لبه دور چراغ ها و قاب بتونی را با چسب آببند نکنید. توجه داشته باشید رفتن آب به پشت چراغ باعث عملکرد بهتر چراغ و طول عمر بیشتر آن میگردد.

چند نکته کلی برای نصب چراغ استخری

استفاده صحیح از نوار آپارات برای آب بندی نقطه اتصال کابل چراغ و کابل برق اصلی
  • دقت داشته باشید برخی از چراغهای استخر و آبنما نباید در وضعیت بدون آب روشن شود .
  • در هنگام خالی بودن استخر یا آبنما از آب، حتما چراغ ها را از گرما، سرما و نور خورشید محافظت کنید
  • برای هرچه زیباتر شدن نورپردازی استخر یا آبنما در شب، از نورپردازی و روشنایی در اطراف استخر و آبنما خودداری نمائید .
  • چراغ های استخر و آبنما دارای دو مدل ولتاژ کارکرد 12 ولت یا 5 ولت م یباشد و بدیهی است در صورت اتصال به ولتاژ 220 ولت از گارانتی خارج می شود.
  • محل اتصال کابل استخر و آبنما با کابل چراغ حتما باید بوسیله نوار آپارات آبندی شود در غیر اینصورت بعلت خاصیت موئینگی و فشار آب، آب از داخل کابل به چراغ نفوذ خواهد کرد و علاوه بر صدمه به چراغ، کابل کشی و سازه باعث اسقاط گارانتی خواهد شد .
  • دقت نمایید برد ریموت کنترلرها برای چرا غهای RGB حداکثر تا 25 متر می باشد که در صورت نصب در زیر زمین و موتورخان هها این برد کمتر خواهد شد همچنین فاصله تغذی هها از چراغ نباید بیشتر از 15 متر باشد در غیر این ولتاژ افت کرده و چرا غها با نور و توان واقعی روشن نم یشوند لذا در صورت امکان کنترلر و منبع تغذیه چراغ ها را در فضای نزدیکتر به استخر و آبنما در نظر بگیرید .
  • کنترلر و منبع تغذیه ها باید در تابلو و فضای بدون رطوبت و بخارات آب نصب گردد .

دیدگاهتان را بنویسید