دانستنی ها

اس ام دی (SMD) چیست؟

لامپ smd

تکنولوژی SMT چیست؟

SMT مخفف Surface Mount Technology به معنای “تکنولوژی نصب سطحی” می باشد. در این تکنولوژی قطعات الکترونیکی همچون LED ، مقاومت و … به سبکی تولید میگردند که مونتاژ آنها به صورت سطح به سطح باشد به شکلی که هیچ پایه ای به صورت سیمی به قطعه متصل نیوده و محل اتصال به برد مدار چاپی به شکل تخت باشد. در تولیدات عمده این قطعات را از طریق هوای گرم با خمیر قلع مونتاژ و توری استنسیل مونتاژ می کنند.

این تکنولوژی با سبک مونتاژ منحصر بفرد خود باعث کاهش حجم قطعات و به طبع کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت مونتاژ شده است.

اس ام دی (SMD) چیست؟

SMD مخفف  Surface Mount Devices به معنای “قطعات نصب سطحی ” می باشد که دارای تکنولوژی SMT است. قطعات نصب سطحی شامل رنج وسیعی از قطعات نوری همچون LED و الکترونیکی همچون مقاومت – آی سی و … و سوکت های الکترونیکی می باشد که در این مقاله به بررسی و تحلیل ال ای دی های SMDD میپردازیم.

عموما ال ای دی های SMD با نام های 2835, 3528, 3020, 3030, 3535, 3014, 4014, 5050, 5060, 5730 در بازار شناخته می شوند. همانطور که مشاهده می نمایید این نام ها از دو عدد 2 رقمی تشکیل شده اند که نشانگر سایز چیپ ال ای دی (منشا نور) می باشد. برای مثال در ال ای دی های معروف 5050 سایز چیپ 50 * 50 میکرو متر (µm) است.

یکی از ساختارهای پر استفاده لامپ SMD شکل حبابی اس ام دی (ادیسونی) است . همان شکل لامپ رشته ای قدیمی که از پایه سر پیچی و بدنه آلومینیومی و یک روکش حبابی از جنس پلاستیکی مات تشکیل شده است. البته به جای آلومینیوم  دربدنه لامپ ال ای دی حبابی، از پلاستیک فشرده یا سرامیک نیز استفاده می گردد. و کاهش انتقال حرارت موثر از لامپ را به همراه دارد.

کاهش انتقال حرارت از لامپ باعث گرم شدن تجهیزات داخل لامپ گردیده و در نهایت منجر به کاهش طول عمر لامپ SMD می گردد. بنابراین بهترین گزینه برای جنس لامپ اس ام دی حبابی، همان آلومینیوم است.

در دسترس بودن، ارزان بودن، انعطاف پذیری بالا و قابلیت آلیاژ شدن با دیگر فلزات از مهمترین ویژگی های این نوع از بدنه لامپ اس ام دی بوده است. همچنین به دلیل انتقال حرارت خوب آلومینیوم و قابلیت ورقه ورقه شدن آن می تواند به عنوان هیت سینک عمل نموده و مانع از گرم شدن اجزای داخل لامپ گردد. یکی دیگر از ساختار های پر کاربرد لامپ اس ام دی، شکل پروژکتوری آن است .

لامپ اس ام دی پرژکتوری به دلیل استفاده در فضای خارج ساختمان جهت روشنایی محوطه ها و نورپردازی نما باید در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشد که این امر با شاخص آی پی یا Ingress Protection شناخته می شود. درجه حفاظت (درجه IP لامپ ) یک عدد دو رقمی است که  ویژگی های حفاظتی لامپ یا پروژکتور را مشخص می کند.

لامپ smd

مونتاژ قطعات SMD با خمیر قلع به چه صورت انجام می گردد؟

برای مونتاژ دستی قطعات الکترونیکی SMD می توانید از سیم لحیم های نازک 0.4 موجود در بازار استفاده کنید ولی اگر قصد تولید برد های الکترونیکی در مقیاس نیمه انبود را دارید پیشنهاد میکنیم استنسیل را با طلق های موجود در بازار با استفاده از دستگاه لیزر ساخته و استفاده نمایید. با این روش کافیست طرح خود را با دستگاه لیزر روی طلق با توان بالا حکاکی کنید. در نظر داشته باشید که اگر دستگاه را روی حالت برش تنظیم نمایید، لبه طرح بر اثر حرارت آب شده و استنسیل شما غیر قابل استفاده خواهد شد.

پس از آن با یک کاردک و مقداری خمیر قلع می توانید قلع ریزی خود را شروع کرده و سپس قطعات را بچینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید