دانستنی ها

آموزش کامل سیم کشی و نحوه نصب، فتوسل

آموزش سیم کشی فتوسل (فوتوسل)

سیم کشی فوتوسل در دو نوع سه سیمه و چهار سیمه انجام می شود و نحوه نصب فتوسل دقیقا بصورت کلید تک پل می باشد با این تفاوت که یک سیم نول هم به دستگاه می دهیم. فتوسل ها در اصل وسیله ای هستند، که به منظور قطع و وصل یک یا چند چراغ مورد استفاده قرار می گیرند. و مانند یک کلید تک پل لامپ را خاموش و روشن می کند. سیم کشی فتوسل روش های متعددی دارد. استفاده از فتوسل ها نسبت به کلید های تک پل، مزایای ویژه ای داشته و می توان به صورت اتوماتیک از این فتوسل ها استفاده نمود.

معمولا استفاده از فتوسل ها از این رو بهتر است، زیرا زمانی که خورشید غروب می کند، درون فتوسل ها سنسوری قرار گرفته است که به صورت خودکار چراغ را وصل و در زمان طلوع خورشید، چراغ را خاموش می کند. اصل فتوسل ها به چراغ ها فرمان قطع می دهند.

برای خرید انواع فتوسل می توانید این محصولات را در سایت ما ببینید روی لینک های زیر کلیک نمایید

فتوسل 16 آمپر روشنایی سگال و فتوسل 10 آمپر روشنایی سگال

سیم کشی فتوسلنحوه صحیح نصب فتوسل ها و انواع آنها 

فتوسل ها در اصل به دو نوع سه سیم و چهار سیم تقسیم می شوند. نحوه نصب هر یک از این فتوسل ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

نحوه نصب فتوسل 4 سیم

در فتوسل های چهار سیمه اصولا دو رنگ سیم شبیه به هم که سفید هستند وجود دارد. علاوه بر آن دو رنگ دیگر سیم به رنگ سیاه و قرمز نیز در این فتوسل ها می باشد. سیم سیاه به صورت مستقیم به سیم فاز متصل می شود. در حالی که سیم قرمز به یک سر لامپ متصل می شود. از طرف دیگر سیم نولی که به فتوسل متصل است را نیز از سمت دیگر به لامپ وصل می کنیم. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه برق و الکترونیک هستید می توانید در دوره آموزش برق ساختمان شرکت کنید.

اصولا از فتوسل ها در معابر عمومی، خیابان ها و شهرداری ها استفاده می شود. البته برخی از افراد برای حیاط منازل و باغ های خود نیز از این سیستم های اتوماتیک روشنایی استفاده می کنند.

طریقه نصب فتوسل سه سیمه

فتوسل 3 سیمه از سه سیم به رنگ های مشکی، قرمز و سفید تشکیل شده است. که سیم مشکی برای اتصال به فاز ورودی مدار، سیم قرمز خروجی فاز دستگاه فتوسل بوده و این سیم به مدار متصل می شود و سیم سفید برای اتصال به نول استفاده می شود.

برای نصب صحیح فتوسل ها باید چند نکته را مد نظر داشته باشید. دقت کنید فتوسل را در محلی نصب نمایید که در شب به ان قسمت نوری تابیده نشود. باید پیش از اقدام به نصب فتوسل ها به این مسئله دقت داشته باشید که جریان نوشته شده بر روی فتوسل چیست.

توجه داشته باشید، زمانی که فتوسل وصل است، به هیچ عنوان به برد الکترونیکی داخل آن دست نزنید. زیرا برق شهر در این قسمت نیز جریان دارد. آن هم به دلیل 220 ولت بودن جریان های برق شهری می باشد.

لامپ های LED حبابی با کیفیت بالا و با بهترین قیمت را در لینک ” لامپ حبابی ” ببینید. 

برای خرید انواع فتوسل می توانید این محصولات را در سایت ما ببینید روی لینک های زیر کلیک نمایید

فتوسل 16 آمپر روشنایی سگال و فتوسل 10 آمپر روشنایی سگال

لامپ حبابی 10 وات LED

مدار سیم کشی فتوسل ها و نحوه تقویت جریان رله فتوسل توسط کنتاکتور

نحوه ی سیم کشی این فتوسل ها دقیقا شبیه به کلید های تک پل می باشد. تنها یک تفاوت در این سیم کشی وجود دارد، آن هم اضافه نمودن یک سیم نول به دستگاه است. زیرا فتوسل ها خود به تنهایی یک دستگاه محسوب می شوند. از این رو هر وسیله ی الکتریکی به یک سیم نول و یک سیم فاز نیاز دارند.

برای سیم کشی فتوسل ها از این نوع، باید برخی نکات را به یاد داشته باشید. مثلا باید بدانید در زمان سیم کشی حتما حداکثر جریان مجاز فتوسل را در نظر داشته باشید. یا در مکان هایی که از لامپ های بسیار زیادی استفاده شده است، فتوسل ها معمولا نمی توانند تمام جریان مورد نیاز را برای این لامپ ها تامین کنند.

از این رو استفاده از یک کنتاکتور برای تقویت جریان رله فتوسل لازم و ضروری به شمار می رود. در این حالت فتوسل به کنتاکتوردستور می دهد وکنتاکتور چراغهاراروشن وخاموش  می کند.

سیم کشی فتوسل
سیم کشی فتوسل

نحوه سیم کشی فتوسل (فوتوسل) با کلید سلکتوری کاستوم اتوماتیک و صفر برای روشنایی

نحوه سیم کشی کلیدهای گردان یا سلکتوری کاستوم اتوماتیک، برای فتوسل ها دقیقا با همان روش سیم کشی فتوسل (فوتوسل) انجام می شود. این کلیدها نیز به منظور قطع و وصل مکانیکی جریان برق مورد استفاده قرار می گیرند. این کلید ها تقریبا به صورت نیمه مستقل دستی فعالیت می کنند.

به این صورت که بخشی از این اعمال مستقیم انرژی به صورت دستی بوده و بخشی دیگر آن به صورت اتوماتیک عمل می کند. این کلید ها در حالتی به صورت اتوماتیک به فعالیت می پردازند، که اپراتور تاخیر در قطع یا ول کردن جریان داشته باشد.

از این کلید های سلکتوری کاستوم یا گردان برای قطع و وصل کردن مدارها، منابع تغذبه، آمپر متر، موتور های ستاره – مثلث و… استفاده می شود. همه ی این کلید ها در طرح ها و انواع مختلفی ساخته و طراحی شده اند. می توانید با ظرفیت آمپر متناسب با محل نصب فتوسل ها، کلید های سلکتوری کاستوم را انتخاب نمایید. پس از آن اقدام به نصب این کلید ها بر روی فتوسل های مورد استفاده خود نمایید.

فروشگاه کالای برق و روشنایی تابش24 ارائه دهنده انواع لوازم برقی و روشنایی به صورت عمده و تکی 24 ساعته در خدمت شماست فقط کافیست به فروشگاه ما سر بزنید. فقط کافیست روی لینک “فروشگاه تابش24” کلیک نمایید.

برای خرید انواع فتوسل می توانید این محصولات را در سایت ما ببینید روی لینک های زیر کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید